Caravaggio’nun birbirine çok benzeyen 2 tane Davut ve Goliath tablosu var. Bu tablolardan bir tanesi şu an Viyana Kunsthistorisches müzesinde, diğeri Roma’da Villa Borghese’de. İkisinin de tarihi 1607 olarak belirtiliyor ama Roma Davut’unun daha geç bir tarihte  1610-11’de de olma ihtimali var. İki resim de çok benzer bir kompozisyon var. Genç Davut bir elinde kılıcı bir elinde de Goliath’ın kesik başını tutuyor. Bu kadar benzer olmalarına rağmen iki resim çok  farklı duygular  taşıyor.

Viyana Davut’u ile ilgili bana en ilginç gelen şey kazandığı zaferi  yansıtmaması. Omzuna kılıcını koymuş, Goliath’ın kesik başını ileriye doğru uzanırken gözleri bilinmeyen bir boşluğa bakıyor. Sanki hem kendi zaferinin anlamını veya anlamsızlığını, hem de kurbanının kaderini sorguluyor. Yaptığı şeye ne kadar inandığı süpheli, sanki bir gençlik telaşı içinde başkasını memnun etmek için savaşıyor. Öte taraftan Goliath’da beklenenin aksine yaşanan vahşeti göstermiyor. Alnında Davut’un attığı taştan açılmış yara belli belirsiz,  boynundaki kanlar görünmüyor, gözleri ölüm anının korkusunu yansıtmayacak kadar kapalı….

Roma Davut’un duyguları daha açık. Gözlerini dikmiş, bir tiksinti ile kurbanına bakıyor. Bir taraftan da ona acıyor. Goliath size Viyana’daki denginin aksine olayın bütün vahşetini yansıyor. Alnındaki yara kandan kıpkırmızı, boynundan hala kesik başının içinde kalan son kanlar damlıyor, yarı açık gözlerinden yaşam çekilmiş, ağzı aşağı sarkıyor. Bu resmi Viyana’daki ikizinden çok farklı kılan bir özellik buradaki Goliath’ın Caravaggio’nun otoportresi olması. Aslında, ressamın hikayenin kahramanı olmasını bekleriz ama mevzu bahis Caravaggio olunca ressam hikayedeki düşman oluyor. Resim ile ilgili çok farklı yorumlar var. Bir tanesi, Davut’un da Caravaggio’nun gençlik otoportresi olduğu.  Bu şekilde Caravaggio’nun kontrolsüz öfke ve suçlarla geçmiş gençliği, yaşlılığını yeniyor; ve Caravaggio bir anlamda “gençliğine” yenik düşüyor. Bir başka yorum ise Davut’un Caravaggio’nun genç sevgilisinin portresi olduğu. Bu yorumların hepsi bize düşünecek bir şey veriyor ama en önemlisi Roma tablosunun yapılış sebebi. Bu tablo Roma ‘da cinayet işledikten sonra şehirden kaçıp yıllarca başka şehirlerde kaldıktan sonra Papa’nın affı ile Roma’ya dönerken Papa’nın yeğeni olan Cardinal Scipone’ Borghese ye hediye etmek içi yanında götürdüğü 3 tablo’dan bir tanesi. Caravaggio bir anlamda sanatında başını Papa’ya sunarak gerçek hayatta kurtarmaya çalışıyor.  Roma tablosunda Davut’un acıyan bakışı, Goliath’ın yaşadığı vahşet Caravaggio’nun hayatının sonunda yaşadığı hesaplaşmayı anlatıyor.

Reklamlar